TERUGBLIK: DIGITAAL KLASLOKAAL

Op dinsdag 13 juni bood U-residence op VUB-Campus Etterbeek plaats aan ruim negentig leerkrachten, directieleden en onderwijsexperts voor de studieavond ‘Digitaal Klaslokaal: interactieve sessies over digitalisering in onderwijs’. Alle deelnemers hebben via een reeks Ted Talks en demonstraties kennis gemaakt met alle mogelijkheden van de digitalisering in het onderwijs. Op het programma stonden alvast belangrijke spelers uit de technologiewereld, zoals Saskia Van Uffelen (Ericsson) en de teams van Microsoft Education Community en IMEC, die met een aantal leerkrachten hun sterkste werk toonden. Minister van Digitale Agenda, Alexander De Croo, deed de ambities voor ons land op vlak van digitalisering uit de doeken.

Organisator Ann Brusseel blikt tevreden terug: “De opzet van de studiedag was de uitdagingen en mogelijkheden van de digitalisering onder de loep te nemen, maar dan vooral op een eerder praktische manier: wat bestaat er, waar kan je het vinden en hoe pas je dit alles toe in de eigen klaspraktijk? Het stemt me optimistisch dat zoveel mensen uit het onderwijsveld de uitdagingen waar de digitalisering ons voor stelt positief willen aanwenden in de klas. Ik wil dan ook alle aanwezigen danken voor hun deelname.”

Videoboodschap Saskia Van Uffelen

We leven in een samenleving waarbij alles en iedereen met elkaar in verbinding staat. Er komt dagelijks een gigantische hoeveelheid informatie op ons af. Daarom moeten leerlingen zich kritisch kunnen opstellen in deze digitale wereld volgens Saskia Van Uffelen.

Iedereen moet inspelen op verandering. Vele van de jobs die we vandaag kennen, zullen in de toekomst immers niet meer bestaan. Met die vaststelling opende ze haar pleidooi voor een open onderwijs dat levenslang leren omarmt.

Als Digital Champion gaat ze volop voor een onderwijs dat is aangepast aan de 21ste eeuw. We moeten hierin onze aparte silo’s verlaten en met andere sectoren in aanraking komen. Oplossingen voor hardnekkige uitdagingen zijn immers vaak het resultaat van out-of-the-box denken.

Elke klas online?

Het gebruik van digitale media is geen evidentie voor vele leerkrachten en directeurs. Nog niet. Je zit namelijk met het probleem dat alles zo snel beweegt en je constant moet bijsturen. Dat komt er plots zo bij.

Daarom stelde Marije Nouwen een reeks praktische voorbeelden en alternatieven voor die scholen gebruiksvriendelijker op het digitale pad zetten. Technologie moet leerkrachten voornamelijk ondersteunen in kennisuitwisseling, geen extra last vormen.

Op basis van haar onderzoek lichtte zij een aantal toekomstige en wenselijke scenario’s toe. Daarnaast bekeek ze ook hoe leerkrachten hier mogelijk mee omgaan. Zo hebben veel lesgevers een afwachtende houden: digitale media kunnen een mooi extraatje zijn in de klas, maar ze zien liever meer relevantie naar de eindtermen toe.

Je kan de presentatie hier terugvinden.

Collaboratief leren via ICT

De lesmethoden van Koen Timmers zijn op zijn minst innovatief te noemen. Als ICT-leraar en finalist van de Global Teacher Award richtte zelfstudie.be op, een online school die 20.000 studenten telt.

Deze visie paste hij ook toe op zijn eigen klassen. Al acht jaar gaat hij aan de slag met afstandsonderwijs waarbij zijn leerlingen lessen kunnen volgen via Skype for business. Ook OneNote toonde zich een krachtige onderwijstool tijdens Timmers’ presentatie.

Daarnaast creëert hij digitale handboeken terwijl hij lesgeeft, zet hij in op flipped learning en start hij globale projecten op over diverse UN Sustainable Development Gloals. Collaboratieve invalshoeken vormen de kern van al deze projecten.

STEM, STEAM en maken

Met haar hands-on aanpak presenteerde Isabel Allaert het werk van Fyxxilab door middel van enkele boeiende demo’s. Programmeren is immers niet enkel het invoeren van gegevens in digitale systemen, maar ook het laten bewegen van autootjes door middel van bepaalde codes.

Via STE(A)M focust het team van Fyxxilab op zinvol, educatief gebruik van technologie met aandacht voor ‘Art’ naast Science, Technology, Engineering en Mathematics. Dat maakt dat je als leerkracht je visie op leren en lesgeven voortdurend herdenkt. Zo zorg je er volgens Allaert voor dat leerlingen de meest relevante skills meekrijgen.

Allaert zette haar nadruk op praktijk ook meteen kracht bij door een reeks demo’s voor te stellen waar Fyxxilab dagelijks mee aan de slag gaat.

Je kan de slides hier terugvinden.

Samenwerken door middel van ICT

Wanneer Oliver Dijkmans zijn presentatie opende met de slogan welkom in Ollywood was al snel duidelijk dat de gastspreker het niet zou hebben over een doorsnee klaslokaal.

Integendeel, in zijn school Omnimundo ging hij volop aan de slag met Microsoft Surface toestellen en lesprogramma’s opgebouwd in OneNote for Classrooms. ICT-toepassingen bleken ideaal om in te zetten op individuele leertrajecten, maar ook in samenwerkingsprojecten.

Je kan de presentaties hier terugvinden.

Smart education

Koen Lombaerts vertrok in zijn uiteenzetting van het concept van smart cities en interconnectiviteit. Daarbij lichtte hij toe hoe onderwijs, via digitale tools zoals smartboard en andere leerplatformen, hierbij geholpen kan worden.

De gebruiker moet echter opletten voor de hoeveelheid aan beschikbare technologieën. Digitalisering is immers een relatief jonge trend die volop in ontwikkeling is. Je verliest al snel het overzicht waardoor bijscholingen en het uitwisselen van praktijkvoorbeelden een belangrijke troeven vormen voor het werk in het klaslokaal.

Smart Toledo

Jan Derboven kraakte een kritische noot over ‘smart education’. Aan de hand van zijn onderzoek rond o.a. het gebruik van Toledo door studenten en docenten, en zijn inzichten in de intenties van de ontwikkelaars, toont hij aan dat een bepaalde leeromgeving vaak op een dynamische, onvoorspelbare manier wordt gebruikt.

Bovendien is het essentieel dat een digitale leeromgeving in een breder ecosysteem van andere apps, systemen, personen en omgevingen moet begrepen worden.

Je kan de slides hier terugvinden.

IN BEELD