Omdat reclame ook over u kan gaan

In elk reclameblok zie je ze. Mama met schort en lieve glimlach, de fietspapa en de zoete kindertjes. Platte personages buiten het echte leven.

Vlaams Volksvertegenwoordiger Ann Brusseel organiseerde op 30 november een rondetafel in het Vlaams Parlement. Experts uit reclame, pers en gelijke kansen praatten met volksvertegenwoordigers. Een dialoog waar nu partijoverschrijdend verder aan wordt gewerkt.

“Als volksvertegenwoordiger vind ik gelijke kansen vanzelfsprekend, ook tussen man en vrouw”, zegt Ann. “Net zoals elke liberaal. Man-vrouwstereotypes lijken onschuldig, maar ze vormen het beeld dat je van de wereld hebt.”

“Reclame kàn alle verschillen tussen mensen gewoon tonen”, legt Ann uit. “Dat is goed voor ons en simpelweg voor de economie. De firma Unilever voerde een onderzoek rond reclamestereotypes. Jonge mensen haakten bij stereotype reclame compleet af. Zo verlies je klanten. Unilever liet zijn grote merken zoals Knorr en Dove overstappen op genuanceerde reclame, en dat legt hen geen windeieren. Ook in de pers zie je nieuwe andere stemmen opkomen. We gaan anders denken. En als politica wil ik een mooie bijdrage leveren aan die verandering.”