Voka-bedrijfsstage bij Danone: Een goede oefening in realiteit!

De stage bij Danone was behoorlijk intensief. Het ene moment zat ik tussen de koeien op de boerderij, het andere moment kreeg ik een wetenschappelijke presentatie over de unieke recepten van Danoneproducten. Ook was er tijd voor een gesprek met elke manager, op de zetel van het bedrijf en in de fabriek zelf.

De stage bij Danone was behoorlijk intensief. Het ene moment zat ik tussen de koeien op de boerderij, het andere moment kreeg ik een wetenschappelijke presentatie over de unieke recepten van Danoneproducten. Ook was er tijd voor een gesprek met elke manager, op de zetel van het bedrijf en in de fabriek zelf.

Ik was eigenlijk verrast door hoeveel maatschappelijk engagement grote bedrijven hebben. Ook voor de eigen personeelsleden. Werknemers worden steeds nauwer gevolgd door het bedrijf, ze krijgen kansen en coaching, kunnen het ook even kalmer aan doen, zonder daar later voor afgestraft te worden. Je persoonlijke balans is dus heel belangrijk voor hun onderneming, men verliest nooit het belang van ‘motivatie’ uit het oog. Ik heb gezien dat het werken van de toekomst geen dode letter blijft. Absoluut noodzakelijk om goeie talenten in Vlaanderen en Brussel aan boord te houden.

Veel stilzitten was er niet bij… Ik heb een heel diverse stage gelopen; op de zetel kreeg ik een pak informatie over de Danone projecten over gezondheid, milieu en gezondheidseducatie. Daarna ging het van de boerderij naar de fabriek en het onderzoekslabo. Op de boerderij heb ik vastgesteld hoe veel aandacht er uitgaat naar de kwaliteit en zorg voor de dieren. Mensen hebben vaak nog een verouderd beeld van de landbouw, ik heb gezien dat ook daar innovatie een heel erg belangrijke rol speelt. Op zo’n boerderij leer je hoeveel werk er is aan een kwaliteitsvol basisingrediënt. Tijdens de vele gesprekken kwam het belang van innovatie heel sterk naar voor. Veel mensen staan sceptisch tegenover de kwaliteit van producten die aangeprezen worden in de reclame. Ik ben overstelpt met onderzoeken om aan te tonen dat wat Danone beweert wel degelijk klopt. Mijn beeld van ‘gladde verkoopstrucs’ is grondig bijgesteld.

Politiek staat vaak te los van het maatschappelijk weefsel. Door zo’n stage word je als politica opnieuw naar het doel van je werk gebracht: mensen die gedreven zijn zo goed mogelijk ondersteunen. En de politiek kan veel leren van de ondernemers. Ik denk meteen aan de Human Resources en aan de openheid van geest van de bedrijven. Maar bovenal was ik aangenaam verrast van hun systematische zelfkritiek, om hun werking en producten op topniveau te houden. Daar mogen wij best een voorbeeld aan nemen. Wij pamperen onszelf teveel in de politiek en durven te weinig de vinger op de wonde leggen, ook uit angst voor de publieke opinie. In de bedrijfswereld is daar geen plaats voor. In die zin was mijn stage vooral een goeie oefening in realiteit. Het smaakt naar meer: volgend jaar ben ik zeker opnieuw stagiair.