Toegankelijkheid diensten van De Lijn

Vlaams volksvertegenwoordiger Ann Brusseel (Open Vld) ondervroeg minister van Mobiliteit Ben Weyts over de toegankelijkheid van de diensten van De Lijn. “Vandaag zijn er nog teveel knelpunten die een integrale toegankelijkheid van ons bus- en tramvervoer in de weg staan. Niet alle bussen en trams zijn toegankelijk, tal van haltes zijn onaangepast, de reservering van belbussen kan wat beter en sommige chauffeurs houden te weinig rekening met de noden van mensen met een beperking.

Vlaams volksvertegenwoordiger Ann Brusseel (Open Vld) ondervroeg minister van Mobiliteit Ben Weyts over de toegankelijkheid van de diensten van De Lijn. “Vandaag zijn er nog teveel knelpunten die een integrale toegankelijkheid van ons bus- en tramvervoer in de weg staan. Niet alle bussen en trams zijn toegankelijk, tal van haltes zijn onaangepast, de reservering van belbussen kan wat beter en sommige chauffeurs houden te weinig rekening met de noden van mensen met een beperking. Dit zorgt voor heel wat drempels, niet alleen voor mensen met een functiebeperking, maar ook voor wie op stap is met een kinderwagen of een rolator. Willen we streven naar een inclusieve maatschappij, waarin iedereen zich zelfstandig kan bewegen, dan moet daar snel verandering in komen.”, aldus Ann Brusseel.

Aanpassing bussen, trams en haltes.

Ann Brusseel: “Minister Ben Weyts antwoordde mij dat alle bussen en trams van De Lijn op termijn aangepast worden om toegankelijk te zijn voor mensen met een beperking. Ondertussen zijn 8 op de 10 bussen dat al, tegen 2019 zouden door de modernisering van het wagenpark alle bussen toegankelijk moeten zijn. Voor de trams ligt het wat moeilijker: momenteel zijn 4 op de 10 trams toegankelijk. Doordat trams een langere levensduur hebben zou het zeker tot 2022 duren voordat ook alle trams voldoen. De grootste drempel in de toegankelijkheid van ons openbaar vervoer is de staat van de haltes. Er zijn 10.000en haltes en de meeste haltes zijn in eigendom van lokale besturen. Voor hen is de investering in de aanleg van een toegankelijke halte vaak geen prioriteit. Via een subsidiesysteem van de Lijn waarvoor jaarlijks een budget van 1.000.000 € werd voorzien, tracht de minister de lokale besturen aan te zetten om toch werk te maken van toegankelijke haltes. Dit is een mooi bedrag als aanmoediging, maar het zal niet volstaan. Het kan ook niet de bedoeling zijn dat Vlaanderen alle infrastructuurwerken zou betalen. Ik pleit dus voor een responsabilisering van de lokale besturen om op dit vlak sneller vooruitgang te boeken.”

Rolstoelgebruikers moeten vooraf reserveren.

Zolang niet alle bussen, trams en halten van de Lijn toegankelijk zijn, moeten rolstoelgebruikers hun rit reserveren via de belbuscentrale. Naargelang van de provincie zijn er verschillende termijnen, telefoonnummers en tarieven van reservatie. Ann Brusseel: “Mensen met een beperking moeten daardoor altijd tijd en centen besteden aan de organisatie van een simpele verplaatsing. Het is niet meer van deze tijd. Ik ben dus tevreden dat ik van de minister mocht vernemen dat hij aan een reservatiesoftware werkt waardoor het in de toekomst een stuk eenvoudiger zal worden om te reserveren. Daarnaast komt er een systeem van volledig toegankelijke lijnen, op frequent gebruikte assen, waarvoor geen reservatie meer nodig is.”

Opleiding chauffeurs

De Lijn maakt reeds werk van de opleiding van haar chauffeurs om personen met een beperking te kunnen bijstaan. Hetzelfde kan echter niet altijd gezegd worden over de pachters die in onder-aanneming voor De Lijn werken. Zij krijgen slechts een korte uitleg over de technische werking van zaken als de automatische oprijdplaat, maar het menselijke aspect van de zaak blijft achterwege. De minister zal nagaan hoe pachters ook kunnen aansluiten bij opleidingen van De Lijn rond ‘vakbekwaamheid toegankelijkheid’ en zet daarnaast ook in op ‘meer klantvriendelijk omgaan met personen met een handicap’. Ann Brusseel: “Ik ben zeer tevreden dat er momenteel heel wat zaken in beweging zijn en ik hoop dat dit op het einde van de legislatuur zal resulteren in een modern toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen.”