Leesproject kwartiermakers groot succes

Goed kunnen lezen is cruciaal voor de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en jongeren. Uit internationaal onderzoek (PISA 2009) blijkt dat Vlaanderen niet goed scoort op het punt 'plezier halen uit lezen'. Een gemiste kans, want leerlingen die met plezier lezen presteren significant beter dan leerlingen die niet graag lezen. Daarom moeten we inzetten op het leesplezier en de leesvaardigheid van onze kinderen.

Goed kunnen lezen is cruciaal voor de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en jongeren. Uit internationaal onderzoek (PISA 2009) blijkt dat Vlaanderen niet goed scoort op het punt 'plezier halen uit lezen'. Een gemiste kans, want leerlingen die met plezier lezen presteren significant beter dan leerlingen die niet graag lezen. Daarom moeten we inzetten op het leesplezier en de leesvaardigheid van onze kinderen.
De leesvaardigheid van kinderen neemt enorm toe als ze iedere dag een kwartier lezen. De uitgeverij Clavis uit Limburg ging daarom van start met een project om de leesbereidheid bij jonge kinderen te stimuleren. Hiervoor inspireerden zij zich op een soortgelijk Nederlands project onder de naam 'Kwartiermaker'.
Het gaat erom dat de kinderen op school iedere dag 15 minuten lezen in een boek dat ze zelf kiezen. De scholen van het pilootproject kregen daarvoor een gratis boekenpakket van de uitgeverij.
Een leesritueel van een kwartier lezen per dag op school krikt het niveau van kinderen snel op. En met een hoger leesniveau worden andere vakken toegankelijker en kunnen kinderen hun talent beter ontwikkelen.
Na het succesvolle pilootproject in 50 scholen in Vlaanderen en Brussel is Clavis op zoek naar 100 nieuwe scholen die werk willen maken van meer leesvaardigheid. Gemotiveerde scholen kunnen zich tot uiterlijk 15 juni aanmelden door een motivatiemail te sturen naar info@willewete.be