Fablab: een lab voor dromers, denkers & doeners.

Een lab voor dromers, denkers & doeners.

Een lab voor dromers, denkers & doeners.
Langs het kanaal in Anderlecht, aan de Nijverheidskaai 170, bevindt zich het ‘Fablab Brussels’. Het is een werkplaats waar studenten Industriële Ingenieurswetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel en studenten Multimedia & Communicatietechnologie van de Erasmushogeschool Brussel vanaf het eerste jaar zelf aan de slag kunnen met prototyping machines en allerhande gereedschap om hun ontwerpen en ideeën te realiseren. Studenten ontwerpen er machines, robots, elektrische voertuigen, windmolens, kleine vliegtuigjes,… Ann Brusseel ging er op bezoek en leerde gemotiveerde vaklui kennen die hun passie voor techniek willen doorgeven aan de Brusselse jongeren.

Vanaf volgend schooljaar openen we de deuren van het Fablab op woensdagmiddag, ook voor de meisjes en jongens vanaf 10 tot 12 jaar. Onder begeleiding van deskundigen leren ze er hoe ze hun eigen dromen kunnen realiseren met behulp van ontwerpsoftware (Tinkercad), 3D-printers, lasercutters en andere machines. Ze starten van een eigen ontwerp dat ze tekenen in Tinkercad. Vervolgens wordt dit geproduceerd, getest en geëvalueerd. Zo doen ze heel wat vaardigheden op.

Waarom meisjes vanaf 10 jaar ?
Zo goed als alle technische beroepen in ons land zijn knelpuntberoepen geworden. Daarom ging men enkele jaren geleden op zoek naar oplossingen voor dit prangend probleem. Eén van de vaststellingen was dat er heel weinig meisjes kiezen voor de studierichtingen techniek en technologie, wat de visvijver voor die beroepen nog kleiner maakt. Dus ging men op zoek naar projecten om ook meisjes warm te maken voor techniek, tegen de vastgeroeste genderstereotypen in. Het doel was hun zelfvertrouwen en nieuwsgierigheid te doen groeien voor alles wat technologie en techniek is. Daar is men met dergelijke projecten op verschillende plaatsen in Brussel en Vlaanderen al in geslaagd.

Het Fablab Brussels ging op zoek naar kandidaten via de jeugdwerking Ratatouille uit Schaarbeek en de Foyer uit Molenbeek. Zij bieden de jongeren een waaier aan activiteiten om hun talenten te ontdekken en te ontplooien. Op vlak van sport, spel kunst en cultuur zijn er heel wat mogelijkheden, maar op vlak van technologie is dat natuurlijk niet zo evident, omdat je er specifieke materialen en kennis voor nodig hebt. Daar zorgt het Fablab dus voor: a perfect match.

Ann Brusseel: “Het is heel belangrijk dat jongeren en in het bijzonder meisjes de kans krijgen om dingen te ontdekken die thuis zelden aan bod komen. Vaak denkt men ook dat meisjes niet geïnteresseerd zijn – of moeten zijn – in technologie en techniek. Onze kenniseconomie heeft veel wetenschappers en gekwalificeerde technici nodig. De vacatures voor technische beroepen, ingenieurs en wetenschappers raken moeilijk ingevuld. Daarom is het belangrijk dat jongeren kunnen proeven van techniek en technologie en daarna bewust kiezen voor STEM-opleidingen (Science, Technology, Engineering, Mathematics).”

De studiekeuze van jongeren vandaag is helaas nog sterk beïnvloed door hun geslacht. Uit de genderstatistieken blijkt dat meer meisjes dan jongens na het secundair onderwijs verder studeren. In het afgelopen academiejaar 2013-2014 volgden er 132.541 meisjes en 110.009 jongens hoger onderwijs. Aan de hogescholen vormen de meisjes (58%) een kleine meerderheid, daar waar er aan de universiteiten een genderevenwicht (elk 50%) is. De statistieken voor de STEM-richtingen tonen echter een duidelijke ondervertegenwoordiging van meisjes ten opzichte van jongens, met uitzondering van de specifieke ‘zorgrichtingen’ of biomedische wetenschappen (zie tabel).

Richting (2013-2014) Meisjes Jongens
Farmaceutische wetenschappen 1960 (76%) 628 (24%)
Biomedische wetenchappen 1592 (71%) 663 (29%)
Biotechniek 276 (48%) 300 (52%)
Wetenschappen 1728 (32%) 3739 (68%)
Toegepaste wetenschappen 1152 (21%) 4207 (79%)
Nautische wetenschapen 60 (16%) 306 (84%)
Industriële wetenschappen en technologie 929 (11%) 7461 (89%)
Totaal 7697 (31%) 17304 (69%)

Meisjes zijn nochtans evenzeer creatief, intelligent en vaardig als jongens om het te maken in de wereld van de technologie. Ze moeten geloven in hun eigen talenten en mogelijkheden, op zoek gaan naar wat hen boeit en loskomen van sociale verwachtingen. Daarom zijn initiatieven zoals het Fablab zo belangrijk!

Meer info over Fablab Brussels:

Lieven Standaert
Verantwoordelijke Fablab Brussels
www.fablab-brussels.be
Vakgroep Industriële ingenieurswetenschappen (INDI)
Vrije Universiteit Brussel – Campus Kaai
Nijverheidskaai 170
1070 Brussel
Lieven.Standaert@vub.ac.be
0032.486.945.529
Fablab FAQ: http://www.fablab-brussels.be/fablab/faq/