Elke dag een extra kwartiertje lezen in de klas.

Goed kunnen lezen is cruciaal voor de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en jongeren. Uit internationaal onderzoek (PISA 2009) blijkt dat Vlaanderen niet goed scoort voor 'plezier halen uit lezen'. Een gemiste kans, want leerlingen die met plezier lezen presteren significant beter dan leerlingen die niet graag lezen. Daarom moeten we inzetten op het leesplezier en de leesvaardigheid van onze kinderen.

Goed kunnen lezen is cruciaal voor de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en jongeren. Uit internationaal onderzoek (PISA 2009) blijkt dat Vlaanderen niet goed scoort voor 'plezier halen uit lezen'. Een gemiste kans, want leerlingen die met plezier lezen presteren significant beter dan leerlingen die niet graag lezen. Daarom moeten we inzetten op het leesplezier en de leesvaardigheid van onze kinderen.

De leesvaardigheid van kinderen neemt enorm toe als ze iedere dag een kwartier lezen. De uitgeverij Clavis uit Limburg plant daarom een project om de leesbereidheid bij jonge kinderen te stimuleren. Zij hebben zich geïnspireerd op een project dat in Nederland loopt onder de naam 'kwartiermaker'.  

Het gaat erom dat de kinderen op school iedere dag 15 minuten lezen in een boek dat ze zelf kiezen. De school krijgt daarvoor een boekenpakket van de uitgeverij.
Een leesritueel van een kwartier lezen per dag op school krikt het niveau van kinderen snel op. En met een hoger leesniveau worden andere vakken toegankelijker en kunnen kinderen hun talent beter ontwikkelen.

Clavis start met een pilootproject in 50 scholen in Vlaanderen en Brussel om het project hier uit te proberen. Alle plaatsen in het pilootproject zijn volzet.