Cultuur is….genieten van de stad!

Anderlechts gemeenteraadslid en Vlaams parlementslid voor Brussel, Ann Brusseel woont binnenkort 20 jaar in Brussel. Ze vertelt in onderstaand interview waarom ze na haar studies niet terugkeerde naar Oostende, haar geboortestad.

Veel studenten uit West-Vlaanderen kiezen voor Gent, waarom stapte jij een station verder uit?

Anderlechts gemeenteraadslid en Vlaams parlementslid voor Brussel, Ann Brusseel woont binnenkort 20 jaar in Brussel. Ze vertelt in onderstaand interview waarom ze na haar studies niet terugkeerde naar Oostende, haar geboortestad.

Veel studenten uit West-Vlaanderen kiezen voor Gent, waarom stapte jij een station verder uit?

Ann Brusseel : "Ik wou graag aan de VUB studeren. Met Brussel was het geen liefde op het eerste gezicht, want de stad was me te groot en te grijs. Week na week leerde ik echter de troeven kennen: een gigantisch aanbod aan film, theater, tentoonstellingen en veel betaalbare restaurantjes met gerechten uit heel de wereld. Ik genoot van al die ontdekkingen!"

Wat kan de politiek doen om die positieve kanten van de stad in de verf te zetten?

Ann Brusseel: "We moeten nog sterker investeren in cultuur: in infrastructuur en in vernieuwende projecten. Er is al veel gepraat over een museum voor moderne kunst aan het kanaal. Wel, het moet er komen. Eens goede ideeën concreet worden, brengen ze geld op. Wat nu al succesvol is, moeten we ook beter promoten, niet alleen in Brussel, maar ook ver daarbuiten. Want eigenlijk kunnen we meer toeristen warm maken voor onze stad. We moeten hen verder doen gaan dan de Grote Markt en Manneke Pis."

Hoe krijg je ze zover?

Ann Brusseel: "Ik zou beginnen kunstroutes uittekenen. Dan zou een moderne-kunstroute de musea en galerijen van de vijfhoek verbinden met het museum aan het kanaal, op de grens van Anderlecht en Molenbeek, om slingerend langs Wiels te eindigen in een beeldenpark in Ter Kameren of het Zoniënwoud. Zo'n route zou je dan met elektrische busjes kunnen doen, of deels te voet of met de fiets. Daarom moeten we ook oog hebben voor groen langs het parcours.
In de vele oude fabriekjes en hangars in Kuregem kunnen we een aantal ateliers maken voor jonge kunstenaars en ontwerpers. De wijk zou galeriehouders kunnen aantrekken. Met een aantal ingrepen kunnen we moeilijke buurten hip maken. Ik denk aan het 'Meatpacking district' in New York of de recente kunstinitiatieven in Leipzig."

Dat klinkt als cultuur met een grote C. Is dat wel voor elke Brusselaar aantrekkelijk?

Ann Brusseel: " Cultuur is zeker meer dan musea en opera, natuurlijk. Wat ik minstens even belangrijk vind, is het werk van de vele verenigingen, want zij brengen niet alleen veel mensen naar culturele activiteiten, ze brengen ook mensen bij elkaar. Daarom is het ook goed dat de gemeenschapscentra er zijn en bijvoorbeeld ook de Zinnema in Anderlecht. Maar de echte hoofdpersonages van het socio-culturele werk zijn de vrijwilligers, jongeren en senioren. Dat mag de politiek niet vergeten, integendeel: de mensen die zich belangeloos inzetten om leuke activiteiten voor anderen te organiseren moeten we wel eens in de bloemetjes zetten. Ook in de gemeente. Ik hoop dat het schepencollege daar terug werk van wil maken…"

Brussel heeft dus je hart gestolen?

Ann Brusseel: "Zeker en vast. In Brussel is er een wereld voor me opengegaan en ben ik me bewust geworden van het belang van cultuur voor de verschillende nationaliteiten die hier hun thuis hebben gevonden. Kunst en cultuur kennen geen talen, ze discrimineren niet. Kunst is universeel en brengt mensen met elkaar in contact. Het zorgt ervoor dat we elkaar beter kunnen begrijpen. Dat is een niet te onderschatten voordeel in een complex samenlevingsmodel zoals het onze.
Als overheid moeten we daar in Brussel volop gebruik van maken. Daarom betreur ik het dat de cultuurwaardebons afgeschaft werden, want niet enkel gewone mensen maakten er gebruik van, ook veel verenigingen vonden via de cultuurwaardebon hun weg naar allerlei socio-culturele activiteiten of musea, en dat was toch de bedoeling."